Rabu, 14 Januari 2009

Renungan bersama...

Berkata ABu Said r.a Bahawasanya Nabi s.a.w telah bersabda: Allah telah berfirman:" Berkata Iblis kepada Tuhannya: Demi kemuliaanMu dan keagunganMu, aku akan terus menerus menyesatkan anak-anak Adam, selama roh-roh ada pada jiwa mereka. Menjawab Tuhan kepadanya: Demi kemuliaan Ku dan Keagungan Ku, Aku akan terus meneres mengampuni mereka selama mereka memohon ampun kepadaKu"(Riwayat Abu Nu'im)

Berkata Abu Hurairah r.a bahawasanya Nabi saw telah bersabda: Allah telah berfirman:"Wahai anak adam! Selama engkau menyerukan dan MengharapkanKu, maka Aku tetap akan mengampunimu di atas yang Engkau Lakukan, dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam! jika Engkau datang kepadaku dengan kesalahan sepenuh bumi dan engkau menemuiku sedang tidak menyekutukanKu dengan sesuatu pun niscaya Aku akan mendatangimu dengan keampunan sepenuh itu juga"(Riwayat Ibnun Najjar)

Berkata Ibnu Abbas r.a bahawasanya Nabi saw telah bersabda: Allah telah berfirman:"Wahai anak Adam! Selama Engkau berdoa kepadaku, dan engkau mengharap-harapkanku, maka Aku akan mengampunimu di atas segala dosa yang Engkau perbuat sampai kiranya engkau datang kepadaku dengan kesalahan sepenuh bumi, nescaya aku akan datang kepadamu dengan maghfirat(keampunan) sepenuh bumi juga. Hanya satu saja (jangan engkau lakukan), iaitu jangan mensyirikkanKu dengan yang lain. Biar kesalahan-kesalahanmu sampai ke langit sekalipun, kemudian engkau memohon ampun kepadaku, nescaya aku ampunimu."(Riwayat Thabrani)

Berkata Ibnu Abbas r.a bahawasanya Nabi s.a.w telah bersabda, Allah telah berfirman:"Siapa yang telah mngetahui, bahawasanya Aku ini berkuasa untuk mengampuni segala macam dosa, maka Aku akan mengampuninya, dan Aku tidak peduli selama ia tidak menyekutukan sesuatu pun dengan Aku"(Riwayat Hakim dan Thabarani)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan